До імунопрофілактики варто підходити креативно! Успішний кейс з імунізації Волинського ОЦКПХ
Продовжуємо розповідати про найуспішніші кейси в напрямку імунізації від керівників обласних центрів контролю та профілактики хвороб МОЗ України (ЦКПХ). Сьогодні про нестандартний, творчий підхід до промоції вакцинації та сучасних методів лікування розповідає Наталія Янко – генеральний директор ДУ “Волинський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України», головний державний санітарний лікар Волинської області, кандидат медичних наук.
Пані Наталіє, розкажіть, будь ласка, про успішний кейс з напрямку “Імунізація”, яким Ви пишаєтесь як керівник ЦКПХ?
Хотіла б розпочати з вислову нашої славетної краянки, людини неймовірного таланту і сили волі Лариси Косач, Лесі Українки: «Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі». На мою думку, він зараз дуже актуальний. Триває війна, яка є викликом не тільки для системи охорони здоров’я, а й загалом для держави та її існування. Руйнування медичної інфраструктури, масштабна міграція, тривале перебування в укриттях – на жаль, це наша реальність. Перед цим була пандемія COVID-19. Проте нам є що протиставити цій бурі. Наша сила – це знання і вміння, це досвід, згуртованість і наполегливість. Я ще додала б сюди адаптивність, яка зараз є дуже потрібною і людською, і професійною якістю.
Це повною мірою проявляється під час виїзних активностей, котрі на Волині мають назву «Територія здоров’я». Надзвичайно яскравим був захід з нагоди Всеукраїнського місяця боротьби з туберкульозом у Колодяжненському літературно-меморіальному музеї Лесі Українки. Його основний меседж – туберкульоз виліковний. Однак краще запобігти хворобі, ніж її лікувати. Щеплення БЦЖ є надійним щитом для дітей від важких генералізованих форм туберкульозу.
У часи Лесі Українки медицина не мала таких можливостей для профілактики, як зараз. Тому видатна поетеса прожила всього 42 роки. А нині ми маємо потужні й дієві засоби для протидії туберкульозу. Коли доносиш таку інформацію до людей і все це відбувається в атмосфері музею, коли навколо речі, що належали Лесі Українці, коли звучить її поезія, то це все справляє враження.
Ще хочу звернути увагу, що «Територія здоров’я» мала й благодійне спрямування. В музеї відбулася мистецька акція «Мавки миру», а саме майстер-клас із плетіння віночків, щоб перетворити їх на турнікети. Тобто за кошти від продажу віночків потім купити турнікети. Також відбулася акція «Малюй на перемогу» з розмальовки гільз від громадської організації Eurofuture. Такі емоційні моменти теж сприяють взаєморозумінню з людьми і, відповідно, формуванню більшої прихильності до імунізації.
Чи є цей кейс важливим для населення всієї області? Як Ви вважаєте?
Звичайно, Леся Українка – дуже яскрава особистість, Волинь нею пишається і шанує її творчу спадщину. Однак ключ успішності цього кейсу ще й у тому, що він є прикладом синергії, тобто поєднання різних аспектів і форм нашої роботи задля результату.
У Колодяжному, окрім того, що я вже казала, було ще й пригощання кавою. На стаканчиках був QR-код, просканувавши який мобільним пристроєм, можна було пройти скринінгове анкетування на туберкульоз.
Також ми практикуємо роботу одразу на кількох локаціях, коли приїжджаємо кудись. Маю на увазі, що фахівці не просто комунікують з волинянами, умовно, біля вакцинального автобуса, хоча це теж важливо. Ми також йдемо в садочок, школу, трудові колективи, щоб максимально використати можливості візиту.
Ще одним, можливо, найперспективнішим секретом успіху, я б назвала залучення дітей. Це настільки сприйнятлива аудиторія, що надихає нас і заряджає енергією. Дітям зараз особливо непросто, їх потрібно підтримувати, розмовляти з ними, пояснювати. І про те, що відбувається в країні, і про здоров’я, і про вакцинацію. Для кожної вікової категорії підбирати лексику і форми спілкування. Тоді інформація, як зерно, в майбутньому проросте і дасть плоди.
Чи зіткнулися Ви з труднощами, аби реалізувати цей кейс? Якщо так, то з якими, і як Ви їх долали? Поділіться, будь ласка, цим досвідом.
Це справді важливий досвід, бо з кожним виїздом ми все більше й більше вдосконалюємося. Методом проб, іноді помилок, ми напрацювали алгоритм, в якому кожен учасник команди чітко знає свої функції і все працює як злагоджений механізм.
На початку виїзних акцій ми деколи стикалися з нерозумінням керівництва громад – навіщо їм це потрібно і чому ми приділяємо велику увагу профілактиці хвороб. Але системна робота, роз’яснення і переконання змінили ситуацію. Тим більше тоді, коли мешканці села чи містечка дякують, що отримують послуги на місці, без направлень і черг, консультуються з фахівцями. Тепер голови громад і самі запрошують нас приїхати знову.
Тому «Територію здоров’я» в Колодяжному ми провели, як то кажуть, «з багажем знань», врахували всі нюанси і тішимося, що все вдалося.
Які управлінські якості стали Вам у нагоді для того, аби подолати виклики на шляху до реалізації кейсу, і чому Ви навчилися?
Фаховість, цілеспрямованість і впевненість лідера та його команди у будь-якій справі мають ключову роль. Якщо додати до цього здатність приймати нестандартні рішення, то будьте готові отримати вау-ефект! Досвід Колодяжного показав, що навіть імунопрофілактику і протидію туберкульозу можна подати креативно!
Я вже наголошувала, що зараз потрібно вміти швидко реагувати на зміни, аналізувати і діяти. Ще б хотіла виокремити комунікабельність, активну життєву позицію та педагогічний досвід, які допомагають залучати до активностей студентів вищих навчальних закладів, медичних коледжів. Молодь із задоволенням бере участь у просвітницьких заходах, здобуває досвід комунікації з людьми, котрі можуть мати хибне уявлення про вакцинацію.
Що б Ви побажали іншим керівникам ЦКПХ, аби успішно “лупати сю скелю” далі?
Кожна область – особлива і скрізь є своя специфіка, пов’язана зі сферою громадського здоров’я. Але нас об’єднує професіоналізм, великий набір компетенцій та можливостей, щоб вчасно реагувати на загрози, усувати ризики і допомагати людям зміцнювати здоров’я. Тому я бажаю всім і в щоденній рутинній роботі, і в кожній конкретній ситуації ухвалювати найефективніші рішення. Наша робота щодо профілактики хвороб, зокрема, вакцинації населення, – це теж частина шляху до Перемоги, яку ми дуже чекаємо і наближаємо кожен на своєму місці. Тому, перефразовуючи Лесю Українку, «посеред бурі ми розуміємо свою силу», працюємо і підтримуємо один одного.
З відеозвітом про проведення заходу “Територія здоровя” в Колодяжненському літературно-меморіальному музеї Лесі Українки можна ознайомитися за посиланням
Інтерв’ю підготовлено з нагоди Європейського тижня імунізації-2024 в межах спільного проєкту Національного порталу з імунізації з обласними центрами контролю та профілактики хвороб (ЦКПХ), який реалізується за підтримки Міністерства охорони здоров’я України.
Спілкувалася Марія Калмикова, головна редакторка Національного порталу з імунізації
Фото надані ДУ “Волинський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України” на запит редакції Національного порталу з імунізації
Інші новини
Україна отримала 249 ампул дифтерійного антитоксину
Що зміниться у Національному календарі щеплень з 2026 року?
Роз’яснення змін до наказу МОЗ №595 щодо нових вимог забезпечення умов зберігання, транспортування, приймання та обліку вакцин
Основні зміни в управлінні вакцинами за наказом МОЗ України №595
Результати опитування щодо ставлення до вакцинації в громадах
Спалах гепатиту А зафіксовано на Львівщині